«Du er så pysete», hvisker han og klemmer hånden min.

Jeg rister på hodet for meg selv, det er ikke sant. Det er mange ting jeg ville prøvd  som han aldri ville gjort.  

 
slipphold.jpg

Om boken

Mari og Torger har vært sammen lenge. Hun vet ennå ikke helt hvor hun har ham. Han er litt for opptatt av å vite hvor han har henne. Hvordan kan Mari komme tilbake til den hun var før? Hvor langt kan hun gå for å sprenge nye grenser? Og går det an å overgi seg til noe uten å gi opp hele seg? 

 

PRISER OG NOMINASJONER

 

Vinner av Riksmålsprisen for barn og unge 2015 

Fra juryens begrunnelse:  

«Det er en bok med et usedvanlig tema, og handlingen utfordrer både leserens toleranse og tåleevne. [...]Når [Sævareid] går inn i en ung jentes tanker og ambivalente følelser, og ikke minst utforsker smerte, ro og uro, er hun virkelig god. [...][Språket er] smidig og uttrykksfullt, uten klisjeer og tomt prat, og på rent og klart riksmål. [...] En usedvanlig ungdomsbok. »

 

Nominert til Brageprisen 2015 

Fra juryens begrunnelse: 

«Sævareids roman er like søkende og uredd som sin heltinne. Vi aner konturene av et unikt forfatterskap.» 

 

Med i Txt-aksjonen 2015 

 
 

ANMELDELSER

 
 

«Slipp Hold er framfor alt en fortelling om trygghet, en nydelig og varm bok om å gi seg over, både til sin egen kropp og til andre mennesker, til smerten og til kjærligheten.» 

★★★★★

Torborg Igland, Fædrelandsvennen

 

«Originalt om smerte [...] Slipp Hold er en utsøkt ungdomsroman. »

Kjersti Franziska Ruud-Salomonsen

 

«Nyansert og troverdig om ekstremt miljø.» 

★★★★★

Maja Troberg Djuve, Dagbladet

 

«Innenfor rammene av en tilsynelatende enkel trekanthistorie gir Sævareid et sammensatt portrett av vår tids individualisme, hvor grensen mellom makt og avmakt, kontroll og frihet flyter sammen. »

Gro Jørstad Nilsen, Barnebokkritikk

 
 

Bokvennen Litterær Avis, anmeldt av Marius Emanuelsen (samleanmeldelse av forfatterskapet) 

«Slipp Hold [er] en av de aller beste romanene jeg leste i fjor, og den desidert beste skrevet for unge lesere. [...] I sine harde og udogmatiske litterære konfrontasjoner mellom kroppen og selvet, behaget og smerten, gikk Sævareid lengre enn de fleste i  å utforske hva det vil si å ha en kropp blant andre kropper, et selv som både lukker seg om seg selv og åpner seg for andre, i et presist og sanselig språk som favner levende dialog, indre refleksjon og fysisk tilstedeværelse i verden.  

[...] 

 Scenen der Mari og Torger forsøker å leve ut sexfantasiene sine i fellesskap er noe av det tristeste og skarpeste jeg har lest, rett og slett fordi de to overhodet ikke møtes mens de ligger med hverandre. [...] Når Sævareid er så god i scener som denne, og også når hun skriver dialog, er det fordi hun er intenst tilstede også når romanpersonene ikke er tilstede i seg selv eller hverandre. Hver detalj registreres, konsentreres og settes opp som et smertefullt speil for leseren ...» 

Marius Emanuelsen Bokvennen Litterær Avis

 

«...original, spennende og høyst velskrevet om en tematikk som mange kanskje ikke vet så mye om. [...] Her er det bare å ønske Heidi Sævareid velkommen til nok en fulltreffer.» 

Geir Vestad, Hamar Arbeiderblad

 

MEDIA

 
 
Screen Shot 2015-03-26 at 14.49.05.jpg
 
 

«– Jeg har funnet ut at jeg er villig til å gå lengre som forfatter enn som privatperson, forklarer Sævareid.» 

Intervju i Kvinneguiden 

 

« Det lå ikke i kortene at Heidi Sævareid skulle gi seg i kast med et så sært emne som ‘suspension’, som de kaller det når de lar seg heise opp etter kroker festet til kroppen. Faktisk var hun livredd for alt spisst, og pleide å grue seg i dagevis hvis hun visste at hun skulle ta en blodprøve. Men hun hadde sett en video med den islandske artisten Björk, der hun har på seg en kjole som er festet til overkroppen hennes ved hjelp av piercing. Og da hun kom over en artikkel om ‘body suspension’, ble hun sterkt fascinert..» 

Intervju i Vårt Land 

 

«– Når det skjer noe veldig uvanlig med kroppen må man gjerne lete etter de rette ordene for å beskrive det. Jeg er interessert i forbindelsen mellom kropp og språk og hvordan språket påvirkes av kroppslig erfaring, sier Sævareid.» 

Intervju i Fædrelandsvennen 

 

«Jeg startet med [body suspension] som research til min siste bok, Slipp Hold, som ble lansert fredag. Da jeg gjorde det første gang, var det så givende at jeg bare fortsatte med det. Det handler om roen og fokuset det gir, og gjør mindre vondt enn det man tror, sier forfatter Heidi Sævareid.» 

Reportasje i Aftenposten 

 

«– Body suspension er en vei til frigjøring. For meg, for mange andre, og for hovedpersonen i boka mi, sier Heidi Sævareid til Dagsavisen.» 

Intervju i Dagsavisen 

 

«- Jeg har alltid vært veldig sulten og søkende, men samtidig ganske redd for det ukjente, det jeg ikke kunne overskue. Men når man er redd for det ukjente, opplever man ofte en dragning mot det.»  

Portrettintervju i Klassekampen 

 

«EKSTREMLANSERING: Heidi Sævereid lærte seg å like ekstrem smerte da hun gjorde research til sin nye bok.» 

Reportasje på Dagbladet-tv 

 

Bokblogger

 

«Slipp hold er rett og slett en veldig god ungdomsroman som passer for litt eldre ungdom og voksne. Heidi Sævareid lykkes i å skape en troverdig og kompleks hovedperson. Samtidig tar hun opp mange interessante problemstillinger som destruktive forhold, at det finnes ulike måter å finne roen med seg selv på, forelskelse og digital overvåking. Foreløpig vil jeg nok si at dette er den beste norske 2015-boken jeg har lest..»

Silje Solsvik, Så rart – en bokblogg

 

«Sævareid imponerer med å aldri ta den opplagte veien, her er det ingen enkle grep som kunne gjort utslag på den dramaturgiske kurven. [...]Slipp Hold er en intens og meget godt skrevet ungdomsroman. Forfatteren er dyktig på å skrive troverdige og helhetlige karakterer.»

Mari Høe, Flukten fra virkeligheten

 

«Jeg liker så godt hvordan samtalene er skrevet i boken. De glir så uanstrengt, det er som å bli kjent med noen i virkeligheten. »

Bjørn Veen, Ungdomsboka

 

«Sævareid skriver med en merkverdig varhet og et øye for detaljer. Det var noe altoppslukende med historien om Mari, jeg klarte ikke å legge den fra meg. Det ligger mye bak få setninger og mellom linjer.[...]Slipp Hold er nydelig og intens.  »

Julie Didriksen, Julies Bokbabbel

 

«Sævareid makter å skildre forelskelse og forholdet mellom Mari og Torgeir, Mari og Beate, Mari og August glitrende godt [...]Hun mestrer også så til de grader å bygge opp denne spenningen som Mari kjenner på i forhold til nysgjerrigheten hun har til å suspension. Det er gjenkjennbart i forhold til ting jeg selv har nærmet meg, vært nysgjerrig på, når jeg selv har utfordret meg og sprengt grenser, nærmet meg noe nytt som er litt skremmende. [...]Derfor er det dette en god roman. Fordi hun greier å ankueligjøre både generell og spesiell ungdomstematikk på en måte man kan kjenne seg igjen i, selv om man har blitt godt voksen. [...]. Uansett er ikke dette en bok for de yngste ungdommene tenker jeg, men heller eldre ungdom, unge voksne, selv om voksne godt kan lese denne uten at den blir for enkel.  Språket er godt, romanen er ryddig bygd opp og den er spennende. »

Anita Ness, Artemisias verden 

 

«Boken er bra skrevet og den forelskelsen som Mari føler når hun møter er til å ta og føle på.[...] En bok om å sitte fast, om å trenge noe annet og om å få muligheten til noe ekte. Om å bli seg selv, følge seg selv, få mer selvtillit. Om å finne en måte å skru av stemmen i hodet på. Om å finne et fokus. Om å finne sin flokk. Og om å våge å endre det som er, gi slipp og prøve noe nytt. [...] Ingen sjokkverdi i suspensiongreia, det er bare en bakgrunnsting for Mari sin utbrytelse av det livet som ikke er hennes, til å nærme seg den hun vil være, og å dele denne personen med andre.  Jeg kjente meg igjen i Mari, og jeg kjente igjen andre i Mari og Torsten sitt forhold. Veldig god skildring! »

Imp of Darkness

 

«Suspensionmiljøet er skildret på en overbevisende måte, så jeg føler at jeg har fått utvidet min horisont, etter å ha lest denne boken. Romanen anbefales på det varmeste, og er den boken jeg heier på til Brageprisens barne- og ungdomspris. »

Tine Sundal, Tine sin blogg

 
 
 

FOREIGN RIGHTS:
Oslo Literary Agency