LONGYEARBYEN

Han er aldri redd for noe. Han er den som alltid sier til henne at det bare er å ta det med ro. Hun er ikke syk. Katastrofen kommer ikke. Han skal ikke bli borte. Krigen kommer ikke. Hun kommer ikke plutselig til å dø i en ulykke, hun kommer ikke til å dø om natten. Det er så sjelden med isbjørn i byen.

IMG_0439.jpg

Om boken

Nominert til Ungdommens kritikerpris 2020/21

Utdrag fra juryens begrunnelse:

«… en dvelende thriller med handling lagt til Svalbard på 1950-tallet. Fortellingen er realistisk fundert med troverdige beskrivelser og historisk riktige detaljer. Det nærværende språket gjør det enkelt å leve seg inn i romanen. Miniatyrsamfunnet på Svalbard blir en effektiv kulisse for forfatterens utforskning av maktbalanse og tillit.»

Nominert til Sørlandets litteraturpris 2020

Blant NORLAs fokustitler våren 2020

RIGHTS SOLD TO:

Germany, Suhrkamp / Insel

“This story is so beautifully crafted, nature and feelings so subtly and cleverly interwoven. The way Sævereid creates the immersion into this remote world on the island of Spitzbergen and into the fiftees era is extremely compelling. Her characters come to life by her precise descriptions and observations. Her protagonist Eivor is figure to deeply identify with. It is a powerful novel, narrated with compassion and subtle tension. It is like a looking glass into the past, at the same time a parable to our current world – and in that, a unique combination. (…) Longyearbyen” is an outstanding novel, being a very literary yet accessible, rewarding read. Heidi Sævereid’s literary talent is more than obvious, and we are proud to publish her novel in Germany.”

Denmark, Forlaget Grønningen1

“It kept us up reading all night. Longyearbyen is a phenomenal debut novel, that in both story and subject really hits the mark. I admire how nature is the driving force of the story, the vast, merciless North, as well as the character’s inner landscapes, their relationships, their homes. And it brings out a longing in us, after all that is perishing before our eyes - the snowy mountain plateaus, the wilderness – only to lift the veil from our eyes in the very next instant, showing us that our romanticism doesn’t hold water.

And nature - the outer one as well the nature within, serve as a constant reminder of the stirring, thin line between life and death in this novel. This existential suspense is embodied by the novel’s very strong female protagonist, fighting her own shame and sense shortcoming while trying to hold on to the things that matters the most. We are so happy to bring this book to Danish readers! “

Croatia, Naklada OceanMore

“We are extremely happy and excited to be the Croatian publisher of “Longyearbyen“. We were impressed with the author's immersion into what is essentially another world, and at the same time the book's striking relevance in our recent circumstances of isolation and claustrophobia. The book works on many levels and all the layers are woven into a beautiful and elegant story."

ANMELDELSER 

 

«Knallgod! […] en imponerende, velskrevet og lesverdig roman.» 

★★★★★★

Gabriel Michael Vosgraff Moro, VG 

 

«…så overveldende god at det vil overraske om hun med tiden ikke blir en av landets største forfattere.»

★★★★★

Valerie Kubens, Fædrelandsvennen

 

«Imponerende! […] Sævareids mesterskap ligger nettopp her: Hun løfter familiens historie gjennom et uvanlig presist og vakkert språk. Hun har et imponerende blikk for detaljer, hun gjør bagateller vesentlige og skaper en dvelende uro som aldri blir støyende, aldri overdreven, bare gripende og gjenkjennelig vakker på et støydempet, blåfarget og melankolsk vis.»

★★★★★

Tarald Aano, Stavanger Aftenblad

«Romanen er tidvis så spennende som en thriller, den har nydelige beskrivelser av landskapet, og gode og troverdige karakterer som lever sine liv mellom kullstøv, alvorlige ulykker i gruva og drama i eget liv.»

★★★★★

Solgunn Solli, Altaposten

«Sævareid har treft tidsånda midt i blinken, på alle måtar, utan oppramsing av tidstypiske element. Dette er berre éin av mange litterære prestasjonar som gjer Longyearbyen til ein svært god roman. Mellom andre slike er evna til å skildra dårleg personleg kjemi med to–tre ord; dette stiller krav til både menneskekunnskap og språkleg musikalitet. [Romanen] er ekte, engasjerande, gjennomtenkt og velskriven.»

Odd W. Surén, Dag og Tid

«Sævareid maner frem de fysiske begrensningene ved å overvintre på Svalbard så klaustrofobien formelig kveiler sine kalde fingre rundt halsen på leseren […] På ett plan leverer romanen en Michel Foucault-aktig meditasjon over makten, i Finns skikkelse, som en subtil, halvveis skjult størrelse. Samtidig maner den frem og stiller spørsmålstegn ved den veletablerte forestillingen om heterofile parforhold som en slags naturgitt kampsituasjon, hvor mye av spenningen, tiltrekningen, oppstår nettopp i konflikten.»

Leif Bull, Bokvennen Litterær Avis

«Handlingens langsomhet er noe av det som gjør romanen spesiell og sterk. Leseren får på elegant vis ta del i Eivors liv, og den smittende rastløsheten knytter oss sammen på tvers av tid. Du lærer om femtitallets begrensende normer, men romanen kan også minne oss på å forsøke å se vår egen tids kultur utenfra. Det er forfriskende og viktig lesning.»

Tuva Vik, Universitas

 

MEDIA 

 
 

PUBLISHER:
Gyldendal 2020

 

FOREIGN RIGHTS:
Oslo Literary Agency